Heliana Luminiţa DRĂGUŞIN, Laura Monica GHORGHIU, Gabriel GORGHIU - Aspecte referitoare la potenţialul utilizării TIC în dezvoltarea educației artistice / Aspects related to the potential of using ICT in the development of artistic education |
||
Rezumat În peisajul educaţional românesc muzica îşi rezervă, condescendent, o poziţie privilegiată datorită tradiţiei constituite în perioada interbelică, dar şi reverberaţiilor epocii comuniste. Educaţia muzicală nu trebuie considerată un pupitru de comandă, dar este o necesitate; ea comportă în şcolile româneşti organizări diferite, asociate învăţământului general, pe de o parte, şi învăţământului vocaţional, pe de altă parte. Noua situaţie a intenţionalităţii pedagogice în predarea disciplinelor pedagogice depăşeşte stadiul dezvoltării capacităţii interpretative şi cunoaşterea elementelor de limbaj muzical, ca şi a unor tehnici instrumentale. O nouă tipologie de acţiuni pedagogice este determinată şi de răspunsul la întrebarea de ce este necesară receptarea muzicii, dar şi de motivarea actului receptării. Primatul deţinut în sistemul ierarhic al motivaţiilor este formarea fundamentală a gustului estetic şi cultivarea admiraţiei în faţa operei (Bârlogeanu, 2001). Sfera extinsă a educaţiei muzicale totalizează intenţiile şi motivele de schimbare, fără putinţa argumentării în cultura modernă actuală prin autoritatea cuiva. Realitatea tranziţiei dintre epoci nu se mai ancorează prin apărarea judecăţilor critice şi a unor achiziţii cu caracter definitiv. A face muzică este o experiență generată de o implicare estetică în activități creative arondate producerii și reprezentării sunetelor. Calculatorul este un dispozitiv capabil să genereze un procedeu de inițiere a sunetelor și un eficient manipulator al simbolurilor muzicale, astfel caracterul just al producerii muzicii devenind clar. Acesta oferă asistență muzicianului pe mai multe căi, ajutându-l să-și dezvolte competențele muzicale, să creeze și să transforme sunetele, intermediind comunicarea expresiei muzicii. Abilitatea elevilor de a produce prezentări ca înregistrări audio, și nu doar texte, creează premisele integrării exemplelor muzicale și a capacității de a se exprima. Spre exemplu, într-un referat multimedia, un elev poate să extragă un exemplu muzical secvențial dintr-o versiune live și să ilustreze schimbările timbrale, observațiile și rezultatele.
TIC, noi tehnologii, educaţia muzicală, educaţia artistică, proiect EDUTIC. |
... |
ABSTRACT In the Romanian educational landscape, the music reserves, condescendingly, a privileged position due to the tradition established in the inter-war period and also to the reverberations of the communist era. The musical education should not be considered a control desk, but a necessity; in Romanian schools it occurs in various forms of organization, associated to the general education, on the one hand, and to the vocational education, on the other hand. The new situation of the pedagogical intentionality in teaching disciplines surpasses the state of performing capacity development and the knowledge of the musical language elements, and also of some instrumental techniques. A new typology of pedagogical actions is also determined by the answer to the question „why is the reception of music necessary?” and also by the motivation of the reception act. Primacy in the hierarchical system of motivations is held by the fundamental formation of the aesthetic taste and by the cultivation of admiration for the work of art (Bârlogeanu, 2001). The extended coverage of musical education totals the intentions and reasons for change, without the possibility of arguing, in the actual modern culture, through anybody’s authority. The reality of the transition between eras is no longer anchored in defending the critical judgment and in acquisitions with definitive character.
Key words ICT, new technologies, musical education, artistic education, EDUTIC project. |
Descarcare articol / Download Article |